12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Ordinat Yayınları Sayfa 219
“12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 219 Ordinat Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.
12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Ordinat Yayınları Sayfa 219
Metin ve Tür ile İlgili Açıklamalar
İkinci Dünya Savaşı tüm dünyada her açıdan olumsuz sonuçlar doğurmuştur. Tiyatro türünde içe kapanık, hayatı sorgulayan, klasik oyunu reddeden, dramatik örgüye karşı çıkan eserler verilmeye başlanmıştır. Bu tarz tiyatrolara uyumsuz tiyatro denmiştir.
1950 sonrasında gelişen Türk tiyatrosunda sosyal hayatın sahneye yansıması daha da artmıştır. Sosyal hayatın ele alınması epik tiyatro anlayışıyla yeni bir şekil almıştır. Epik tiyatro kavramı Alman tiyatro yazarı ve kuramcısı Bertolt Brecht ( Bertol Breç ) tarafından ortaya atılmıştır. Birinci Dünya Sa- vaşı’ndan sonra yaşanan politik, sosyal ve ekonomik sıkıntıların sonucunda ortaya çıkan politik tiyatro anlayışından etkilenerek gelişmiştir. Türk tiyatrosunda epik tiyatronun ilk örnekleri 1960’lı yıllarda Haldun Taner tarafından verilmiştir.
Epik tiyatro anlayışının ortaya çıktığı yer; siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik alanlarda buhranlar geçiren Almanya’dır. Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra halkın ilgisi özellikle politik konulara yöneldiği için tiyatro da bu konuların gündeme getirilip tartışıldığı bir alan olmuştur.
Epik tiyatro alışageldiğimiz tiyatro anlayışından farklıdır. Toplumsal ve politik konuları ele alan, seyircinin bu konular üzerinde düşünüp fikir yürütmesini, tartışmasını, yargıya varmasını sağlayan; bilgilendirici, tezli tiyatro anlayışıdır.
Brecht’in epik tiyatro anlayışında, dramatik tiyatrodan farklı olarak izleyici oyunun içinde değil dışındadır. izleyici olayları izler, eleştirir ve sonunda bir yargıya varır; hiçbir zaman oyunun içinde kaybolup gitmez. Oyun yazarı seyircinin dikkatini canlı tutmak için birtakım taktik ve tekniklerden yararlanır. Afiş, film, slogan, müzik, hoparlör ve projeksiyon kullanılarak oyunun akışı kesildiği için seyirci daima uyanık tutulur. Projeksiyonla sahneye yansıtılan belgeler oyun kişilerinin söylediklerini desteklemeye ya da çürütmeye, soyutu somutlaştırmaya yarar. Afiş, film ve sloganlar aracılığıyla seyircinin tarihî gerçekliği daha iyi kavraması ve hatırlaması sağlanır.
“Keşanlı Ali Destanı”, hem Haldun Taner’in hem de Türkiye’nin ilk epik oyunudur. Brecht’in epik tiyatro tarzı ile geleneksel tiyatromuzun unsurlarını kaynaştırarak yazdığı bu oyunda yazar, bu biçimin bütün özelliklerine dikkat etmiştir. Temelde gecekondu sorununu ele alan yazar, burada gecekondu halkının sosyal seviyesini, sınıf farkını, devlet dairelerindeki bürokrasi ve rüşvet olaylarını, devletin gecekondularla ilgili politikalarını eleştirel-gerçekçi bir bakış açısıyla ele alır.
Psikolojik tahlillerin bulunmadığı oyunda kişiler anlaşılır biçimde konuşur. Çevre tasvirleri de oldukça yalındır. Görüntü ön plandadır. Seyirci afiş, hoparlör ve sloganlarla uyanık tutulur. Afiş ve sloganlar aynı zamanda olayın arka planını sahneye aktarması bakımından da önem taşır. Oyunda bir başka epik özellik de koronun bulunmasıdır. Yazarın duygu ve düşünceleri bu yolla ortaya konur. Gecekondu halkı arasından seçilen koro üyeleri, söyledikleri şarkılarla seyirciye olayları daha iyi anlaması konusunda yardımcıdırlar. Her biri bir meslek grubunu temsil eden üyeler, bu isimleri lakap olarak kullanır: izmarit Nuri, istidacı Derviş, Hamal Niyazi, Bileyci Temel, Destan Satıcısı Hidayet. Koronun şarkılarıyla gecekondu-şehir zıtlığı her yönüyle ortaya konur.
- Cevap: Bu sayfada soru bulunmamaktadır.
12. Sınıf Ordinat Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 219 ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.