Ali Hakkan, Gökçe Bolat, Tezcan Karakuş Candan Kaçak Saray Kitap Özeti
Ali Hakkan, Gökçe Bolat, Tezcan Karakuş Candan Kaçak Saray Kitap Özeti
“Kaçak Saray” 2015 yılında Kırmızı Kedi Yayınevinden çıkan 2016 sayfalık bir kitap. “Kaçak Saray” kitabının yazarları ise Ali Hakkan, Gökçe Bolat, Tezcan Karakuş Candan. anlış yerde doğru mekân, Cumhuriyet rejiminde de saray olmaz! Mimarlar Odası Ankara Şubesi yöneticileri Tezcan Karakuş Candan, Ali Hakkan, Av. Gökçe Bolat, tarihin, mimarinin, hukukun ışığında, Kaçak Saray’la mücadeleyi anlatıyorlar.
Kaçak Saray kitabı tavsiye ettiğimiz kitaplardandır.
Kaçak Saray Kitabından Küçük Bir Bölüm
*******************
HESAPLAŞMA
Kent merkezindeki simge
AKP nin neoliberal ve siyasal İslamcı ideolojisi, tüm kentlerde talana yol açmakla birlikte, belirgin olarak iki kenti öne çıkarttı: Küresel sermayenin kentsel ranta el koyma sürecinin en belirgin mekânı, sermayenin başkenti niteliğindeki İstanbul oldu. İstanbul’da hedeflenen çılgın projeler ve yükselen kulelerde, siyasal İslam’ın izlerinden çok, küresel sermayenin ve neoliberalizmin izlerini gördük. AKP’nin siyasal İslamcı bakışının İstanbul’daki simge mekânı Çamlıca Tepesi’ne yapılan camiydi.
Taksim’e yapılmak istenen Topçu Kışlası ise neoliberalizmle siyasal İslam’ın karışımının mekânsallığını ifade edecekti. Cum- huriyet’le kamusallaşan Gezi Parkı gasp edilecek ve kimlik olarak siyasal İslam, içerik olarak da neoliberalizmin kent merkezindeki simgesi haline getirilecekti.
Ancak Gezi isyanıyla evdeki hesap çarşıya uymadı ve Cumhurbaşkanı tarafından İstanbul’un her yerinden görülmesi istenen Çamlıca’daki cami AKP’nin siyasal İslam ideolojisinin tek mekânsal karşılığını oluşturdu.
İstanbul’da yargı kararlarına rağmen inşası devam eden üçüncü köprü, üçüncü havalimanı, hayal olarak kalan Kanal İstanbul benzeri projeler ve kentsel dönüşüm uygulamaları, sermaye birikimi sağlama amacıyla neoliberalizmin kentlere zorbaca sızmasını amaçlamaktadır. Adam Smith’in piyasaları düzenleyen “görünmez el”i, Ruşen Keleş’in deyimiyle “memlekette artık görünür”3 olmuştur.
Kamusal alanın gasp edilerek sermayenin egemenliğinin artırılması, demokrasi ve emek mücadelesinde bedeller ödenmiş simge mekân Taksim Meydam’nın yok edilmesi, siyasal İslam’ın mimari biçimlerinin öne çıktığı Topçu Kışlası’nin inşasıyla İstanbul’un ideolojik olarak yeniden fethedilmesi hedeflenmişti. Ancak toplumsal süreçler, öyle masa başında hedeflendiği gibi gelişmiyor, gelişmeyecek de. AKP ideolojisinin mekânsal dayatmasıyla yaşam tarzı