19 Ocak Perşembe 2017
Ana Sayfa / Biyografiler / Hüseyin Rahmi Gürpınar Edebi Kişiliği
Şairlerin Hayatı

Hüseyin Rahmi Gürpınar Edebi Kişiliği

Hüseyin Rahmi Gürpınar Edebi Kişiliği

Hüseyin Rahmi Gürpınar Edebi Yönü

Hüseyin Rahmi Gürpınar Sanatçı Yönü

‘İstanbul’da Bir Frenk’i adlı ilk gazete yazısını 1887 senesinde Ceride-i Havadis’te yayımlayan böylece matbuat hayatına da başlamış olan Hüseyin Rahmi, aynı yıl Ahmet Mithad Efendi’nin daveti üzerine Tercüman’ı Hakikat gazetesinde yazmaya devam eder.

1893’te muharrir Ahmet Rasim maarife, Safvet Nezihi hariciye memurluğuna Hüseyin Rahmi de on beş yıl çalışacağı nafia nezareti mütercimliğine tayin edilir. Sanatçı, Meşrutiyet’in ilanı ile bu memuriyetten ayrılır.

Hüseyin Rahmi memuriyeti ile beraber gazetecilik hayatını da sürdürmüş ve 1894’te İkdam gazetesinde çalışmaya başlamıştır.

Sanatçı; 1887 yılında yazı hayatına başlayıp 1943’e kadar belli aralıklarla roman, hikaye, tiyatro ve makale alanında altmışa yakın eser vermiş olmasına rağmen, 1901-1908 yılları arasında sadece ‘Nimetşinas’ romanını yayımlamıştır.

Velut bir yazar olarak bilinen Hüseyin Rahmi’nin yedi yıl boyunca sadece tek eser yayımlamış olması, suskunluk içinde bulunduğu anlamına gelir. Meşrutiyet’ten sonra hakkında yazılan bir yazıda bu hususla ilgili olarak şöyle denilmektedir:

“Hüseyin Rahmi Bey, bu debdebeli mazinin büyük muvaffakiyetine sığınarak çoktanberi bıraktığı kalemini hürriyet devriyle beraber nahif parmakları arasına aldı.”

Yazdığı birçok romanda, İstanbul halkının mahalle hayatını, buralarda yaşayan şahısların ve onların yaşadığı olayların belirgin özelliklerini, karikatürize eder tarzda anlatan Orhan Okay’ın ifadesiyle kaynağını orta oyunu, karagöz muhavereleri, meddahların monologlarından alan yazar, çocukluğunu anneannesinin Aksaray’daki konağında kadınların arasında geçirmiş ve bu da özellikle romanlarında iyi bir şekilde gözlemlenmiş kadın tiplerini ortaya çıkarmıştır.



Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir