25 Mart Cumartesi 2017
Ana Sayfa / Kitap Özetleri / Lâl Masallar Hikaye Kitap Özeti

Lâl Masallar Hikaye Kitap Özeti


Lâl Masallar Hikaye Kitap Özeti

“Âzer ile Yadigâr”; “Muradhan ile Selvihan ya da Bir Billûr Köşk Masalı” ve “Ulak ile Sadrazam” adlı üç uzun hikâyeden oluşan “Lâl Masallar”, Mungan’ın öteki iki hikâye kitabı “Kaf Dağının Önü” ve “Üç Aynalı Kırk Oda” ile bir üçleme oluşturur. Her üç kitapta yer alan hikâyeler bağımsız birer metin olarak okunabilecekleri gibi, birbirini tamamlayan parçalar olarak kendilerinden daha büyük bir bütünü işaret eder. Genellikle Doğu mitolojisinden etki ve esinler taşıyan hikâyelere masal havası, masal zamanı ve masal gerçekliği egemendir. “Âzer ile Yadigâr”, Akdeniz’de buluşan genç bir erkek ve kadının ilişkileri çerçevesinde, masallara konu olmuş Âzer ile Yadigâr’ın aşkının ve “Deliyar” uçurumunda sonlanan hikâyelerinin hatırlanmasıdır. Deliyar adındaki uçurum, Âzer ile Yadigâr’ı aldıktan sonra “başka adlara lâl olmuş”, sadece Âzer ile Yadigâr’ın adını yankılamaktadır. “Muradhan ile Selvihan ya da Bir Billûr Köşk Masalı”, Billûr Köşk’ün tek kızı Selvihan ile yörük delikanlısı Muradhan’ın çaresiz aşklarının hikâyesidir: Günün birinde Billûr Köşk’ün bulunduğu dağdan ovaya inan Selvihan, “semah tutmuş” olan Muradhan’ı görür ve görür görmez de âşık olur. Ancak, Selvihan’ın gönlünü vuran aşk çaresizdir, çünkü Selvihan’ın “bey kızı”, Muradhan’ın “oba uşağı” olmasının yanı sıra bir başka engel, Muradhan’ın “lâl” olmasıdır. Çare, Muradhan’ın, Billûr Köşk’e “köçek” olmasında bulunur: Selvihan, sevgilisinin dansını seyretmekle, Muradhan ise sevgilisinin önünde dans etmekle yetinecektir… Selvihan’ın bir başka “bey oğlu”yla evlendirilmek istenmesi sonucunda, düğünün kırkıncı gecesinde (“gerdek gecesinin eşiği”nde), Muradhan’ın yaptığı “hançer dansı” sırasında, Muradhan, önce Selvihan’ı, ardından da kendini hançerleyerek Billûr Köşk’ün düğününü kana boyar. “Ulak ile Sadrazam”, “Birinci Remil”, “İkinci Remil” ve “Üçüncü Remil” başlıklı üç bölümden oluşur ve Osmanlı Hünkârı’nın ölümü üzerine, Sadrazam’ın, biri Konya’da, diğeri Amasya’da bulunan iki “şehzâde”ye ulak yollamasını hikâye eder. Ulaklardan “Saray Çavuşu” Amasya’ya, “Melâmi tarikatinden bir Türkmen” olan “Dilsiz Ulam” ise Konya’daki şehzâdeye gönderilir. Amasya’da olan şehzâde “Ekber Evlât”, Konya’daki şehzâde ise “Kaftam Doğumlu” unvanıyla anılmaktadır ve Sadrazam’ın gönlü “Kaftan Doğumlu” şehzâdenin tahta geçmesinden yanadır. Ancak hem Sadrazam, hem de Dilsiz Ulak’ın boğazlanmaları sonrasında tahta çıkan “Ekber Evlât” olacaktır. • “Muradhan ile Selvihan ya da Bir Billûr Köşk Masalı”, önce Fransa, daha sonra da Türkiye’de oyun olarak da sahnelenmiştir.




Tek Yorum

  1. Ana fikri?

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir