Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Düşler Yayıncılık

10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Düşler Yayıncılık Sayfa 14

“10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 14 Düşler Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Düşler Yayınları Sayfa 14

Divan edebiyatı ile birlikte Türk şiirinde aruz ölçüsü, Arap ve Fars edebiyatlarına ait nazım şekilleri kullanılmaya başlanmıştır. Dilde Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalara sıklıkla yer verilmiştir. Bâkî’nin beyitlerinde bu durum açıkça görülmektedir.

Hüsnile sana öykünemez çün gül-i ra’nâ
Hüzn ile bana benzeyemez bülbül-i şeydâ

Cân almada nâzüklik ile la’lüne söz yok
Hâlün dahı bir dânedurur fitnede ammâ

Tugrası berâtun yazılır ekseri altun
Rûyunda kaşun zerd olur ise nola şâhâ

Bezm içre sürâhi gibi kan agladugum bu
Sâkî lebüne kan yagı oldı mey-i hamrâ

İller yiye şeftâlûsını bâg-ı cemâlün
Ey sîb-zekan Bâkî nice bir diye eyvâ

Bâki Divanı
haz.: Sabahattin Küçük

İslamiyet’in kabulünden önceki Türk edebiyatının sözlü geleneği İslami Dönem’de halk edebiyatı olarak devam etmiştir. Türküler, mâniler ve âşık tarzı şiirler bu edebiyatın önemli ürünleridir. Halk edebiyatının bu ürünlerinde hece ölçüsü ve dörtlük nazım birimi kullanılmıştır. Dil, halkın konuştuğu Türkçedir. Aşağıdaki şiir halk edebiyatı geleneğine aittir.

Gel gönül gitme gurbete
Ya gelinir ya gelinmez
Her güzele verme meyil
Ya sevilir ya sevilmez

Şam-ı Şerif’tir zatımız
Yöğrüktür bizim atımız,
Gurbet ilde kıymatımız
Ya bilinir ya bilinmez

Karac’oğlan düşse yola
Hızır yardım etse bile
Yâr dediğin demir kale
Ya alınır ya alınmaz

Karacaoğlan
haz.: Hüseyin Seçmen

12. yüzyılda Hoca Ahmet Yesevi’nin “Divan-ı Hikmet”i ile başlayan tasavvuf! şiir geleneği onun izinden giden tasavvuf şairleri tarafından devam ettirilmiştir. Tasavvuf; Allah’ın varlığını bilme, kainat ve insanın varoluş sebebini anlama, insanı mükemmel varlık hâline getirebilme anlayışıdır. Yunus Emre’nin aşağıdaki şiiri bu anlayışı yansıtmaktadır.

Dervişlik dedikleri
Hırka ile taç değil
Gönlün derviş eyleyen
Hırkaya muhtaç değil

Hırkanın ne suçu var
Sen yoluna varmazsan
Vargıl yolunca yürü
Er yolu kalmaç değil

Dirsin şeyhin aşkına
Yalın ayak baş açık
Er var dirlik dirilmiş
Yalın ayak aç değil.

Durmuş marifet söyler
Erene Yunus Emre’m
Yol eriyle yoldadır
Yolsuza yoldaş değil.

Yunus Emre II
haz.: İlhan Başgöz

Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatının başlangıcı sayılan Tanzimat edebiyatı, Osmanlı Devleti’nin Batılılaşma hareketinin bir sonucu olarak doğmuştur. Agâh Efendi ile Şinasi’nin birlikte çıkarttıkları ilk özel gazete olan “Tercümân-ı Ahvâl”in ilk sayısının yayım tarihi olan 22 Ekim 1860, Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatının başlangıcı kabul edilir. Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatı ile birlikte vatan, millet, hürriyet gibi yeni kavramlar edebî eserlerin temaları olmaya başlamıştır. Namık Kemal’in, bir bölümü verilen “Hürriyet Kasidesi” bu kavramların yer aldığı ilk şiirlerdendir.

  • Cevap: Bu sayfada soru bulunmamaktadır. 

10. Sınıf Düşler Yayıncılık Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 14 ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2024 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
5
angry
4
unlike
3
sad
1
confused
0
happy
0
clap
0
love

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!