Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ordinat Yayınları

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Ordinat Yayınları Sayfa 221

“12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 221 Ordinat Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Ordinat Yayınları Sayfa 221

1. ETKİNLİK

Hoş dostum diye başlayalım söze
Hoş olsun beyler kıssamız size

Metinde geçen bu sözlerden hareketle yazarın hangi geleneksel tiyatromuzdan yararlandığı söylenebilir? Değerlendiriniz.

  • Cevap:

Metinde geçen bu sözler, Türk geleneksel tiyatrosundan biri olan Karagöz’ün açılış sözleriyle benzerlik gösterir. Karagöz oyunlarında da genellikle açılışta “Hoş geldiniz efendim, hoş geldiniz hanımefendi” gibi sözlerle seyircilere hitap edilir ve ardından oyun başlar. Bu açılış sözleri, Türk geleneksel tiyatrosunda uzun yıllardır kullanılmaktadır.

Haldun Taner’in “Keşanlı Ali Destanı” adlı tiyatrosunda da geleneksel tiyatromuzdan yararlandığı görülür. Özellikle, oyunun karakterleri ve kurgusu, Türk halk edebiyatı destanlarına benzerlik gösterir. Örneğin, oyunun baş karakteri Keşanlı Ali’nin adı, Türk halk edebiyatında sıkça kullanılan bir isimdir. Ayrıca, oyunun hikayesi, birçok halk destanında olduğu gibi kahramanın adalet arayışı ve kötülükle mücadelesi üzerine kuruludur.

Bu nedenlerle, Haldun Taner’in “Keşanlı Ali Destanı” adlı tiyatrosunda Türk geleneksel tiyatrosundan yararlandığı söylenebilir. Bu yönüyle, oyun Türk kültürünün ve geleneksel tiyatromuzun önemli bir eseri olarak kabul edilir.

2. ETKİNLİK

Absürt tiyatronun kurucusu sayılan Samuel Beckett’in “Godot’yu Beklerken” adlı tiyatrosundan alınan tiradı sınıfta sergileyiniz.

VİLADİMİR – Boş konuşmalarla zamanımızı harcamayalım! (Bir an, şiddetle) Fırsat varken bir şeyler yapalım! Her gün birilerinin bize ihtiyacı olmuyor. Aslında özellikle bize ihtiyaç duymuyorlar. Başkaları da daha iyi olmasa bile, aynı derecede bizim yaptıklarımızı yapabilirlerdi. Kulaklarımızda çınlayan şu yardım çığlıkları bütün insanlığa yöneltilmiş! Ama burada, zamanın bu anında, istesek de istemesek de bütün insanlık biziz. Çok geç olmadan bundan yararlanalım! Zalimce bir alın yazısının bize layık gördüğü iğrenç güruhu hakkıyla temsil edelim! Ne dersin? (Estragon hiçbir şey söylemez.) Kollarımızı kavuşturup yardım etmenin iyi ve kötü yanlarını hesaplarken cinsimize kötülük etmediğimiz doğru. Kaplan hiç düşünmeden hemcinsinin yardımına koşar ya da çalılıkların kuytularına siner. Ama sorun bu değil. Sorun burada ne yaptığımız. Ve cevabı bildiğimiz için mutluyuz. Evet, bu uçsuz bucaksız karmaşada kesin olan tek bir şey var. Godot’nun gelmesini bekliyoruz. Ya da gecenin çökmesini. (Bir an) Buluşacağımız yere saatinde geldik ve bu da sonu işte. Aziz değiliz ama bu da sonu işte. Aziz değiliz ama buluşacağımız yere saatinde geldik. Kaç insan böyle bir şeyle övünebilir?

  • Cevap: Bu sözler Türk halk kültüründe yer alan Karagöz ve Hacivat gölge oyunu geleneğine aittir. “Hoş dostum” ifadesi, oyunun başlangıcında Karagöz ve Hacivat’ın birbirlerine hitap ettiği geleneksel bir söz olarak kullanılır. Bu nedenle, yazarın Karagöz ve Hacivat gölge oyunu geleneğinden yararlandığı söylenebilir. Bu geleneksel tiyatro türü, Türk kültüründe önemli bir yere sahiptir ve birçok yazar, şair ve sanatçı tarafından kullanılmıştır.

3. ETKİNLİK

Haldun Taner’in “Lüküs Hayat” ve “Keşanlı Ali Destanı” tiyatrolarının yazıldığı dönemden bugüne çok ilgi görmesinin nedeni sizce ne olabilir? Araştırınız.

  • Cevap:

Haldun Taner’in “Lüküs Hayat” ve “Keşanlı Ali Destanı” gibi tiyatrolarının yazıldığı dönem olan 1950’ler, Türk tiyatrosunun altın çağı olarak kabul edilir. Bu dönemde, tiyatroya olan ilgi ve talep oldukça yüksekti ve dolayısıyla bu oyunlar da büyük bir ilgiyle karşılanmıştır. Ancak, bu oyunların günümüzde de ilgi görmesi için farklı nedenler vardır.

Öncelikle, Haldun Taner’in yazdığı oyunlar, Türk tiyatro tarihinde önemli bir yere sahiptir. Hem “Lüküs Hayat” hem de “Keşanlı Ali Destanı”, Türk tiyatrosunun klasikleri arasında yer alır ve bu nedenle Türk tiyatro tarihine yapılan birçok araştırmada yer verilir.

Bu oyunlar yazıldığı dönemdeki toplumsal sorunlar günümüzde de geçerliliğini korumaktadır. “Lüküs Hayat”, İstanbul’un aristokrat kesimine eleştirel bir bakış açısı sunarken, “Keşanlı Ali Destanı” ise kırsal kesimde yaşanan sosyal adaletsizliği ele alır. Bugün de benzer sorunlar yaşanmakta ve bu oyunlar, günümüz toplumunun bazı kesimlerinde hala anlam ve önem taşımaktadır.

Ayrıca, Haldun Taner’in dil ve üslup kullanımı da oyunlarının günümüze kadar ilgi görmesinde etkilidir. Oyunlarında kullandığı mizahi ve ironik üslup, günümüz izleyicileri tarafından da anlaşılır ve eğlendirici bulunur.

Son olarak, Haldun Taner’in yazarlık kariyeri boyunca yarattığı eserler, Türk edebiyatının önemli eserleri arasında kabul edilir. Bu nedenle, Taner’in tiyatro oyunları da Türk edebiyatı tarihinin önemli eserleri arasında yer alır ve edebi açıdan da ilgi çekicidir.

Tüm bu nedenlerden dolayı, Haldun Taner’in “Lüküs Hayat” ve “Keşanlı Ali Destanı” gibi tiyatroları, günümüzde de tiyatro severler tarafından ilgiyle izlenmeye devam etmektedir.

4. ETKİNLİK

Bertolt Brecht tiyatrosunda hedef, seyircinin kalıplaşmış değer yargılarını sarsmak, onu yaşadığı insanlık ortamında yer alan ve doğalmış gibi gösterilen çelişkileri görmeye ve düşünmeye yöneltmek, vardığı sonuçları yaşama geçirmesini sağlamaktır.

Yukarıdaki açıklamadan hareketle “Keşanlı Ali Destanı” adlı tiyatroda “hedef” olarak neyin seçildiğinizi açıklayınız.

  • Cevap:

Brecht’in tiyatro anlayışı doğrultusunda, “Keşanlı Ali Destanı” adlı oyunda da hedef, seyircinin kalıplaşmış değer yargılarını sarsmak, onları çevreleyen çelişkileri görmeye ve düşünmeye yöneltmek ve sonuçta bu çelişkileri yaşama geçirme konusunda cesaretlendirmektir. Oyun, Türkiye’nin kırsal kesimindeki bir köyde yaşayan Keşanlı Ali’nin hikayesini anlatır. Ali, zorlu yaşam koşullarına rağmen dürüstlük ve adaleti savunarak mücadele eder. Ancak, adaletin ve dürüstlüğün birçok faktör tarafından baskılandığı ve çıkarların ön plana çıktığı bir toplumda hayatta kalmak zorundadır.

Bu oyunda Brecht, seyircinin günlük hayatta karşılaştığı benzer zorlukları ve çelişkileri görmelerine yardımcı olur. Oyun, seyirciyi, toplumda egemen olan güçlere karşı mücadele etmek için cesaretlendirir ve adaletin savunulması için çaba sarf etmenin önemini vurgular. Bu şekilde, seyircinin düşünceleri sorgulanır ve çevresindeki dünyayı daha kritik bir gözle görmeleri sağlanır.

12. Sınıf Ordinat Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 221 ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2024 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
1
clap
0
happy
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!