Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik

11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 140

11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 140 Cevapları Meb Yayınları‘na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 140

1. İki metni ölçü bakımından karşılaştırarak şiirlerin hangi ölçüyle yazıldığını tespit ediniz.

  • Cevap: Birinci metin incelendiğinde şiirin aruz ölçüsü ile yazıldığı görülmektedir. İkinci metinde ise her bir dizenin hece sayısının eşit veya hecelerin ses değerinin aynı olmaması nedeniyle şiirin serbest ölçü ile yazıldığı anlaşılır.

2. Birinci metnin kafiye şemasını bulunuz. Bu kafiye şemasının hangi nazım şekillerinde kullanıldığını belirtiniz.

  • Cevap: aa, ba, ca, da, ea  kafiye örgüsü kaside, gazel vb. nazım şekillerinde kullanılır.

3. Ölçü unsurunun, şiirin ahengini sağlamadaki etkisini size verilen iki metni karşılaştırarak yorumlayınız.

  • Cevap: Ahenk kelimesinin anlamı “uyum”dur. Şiirde ahenk ise kelimelerin, ses ve anlamsal olarak birbirleriyle uyum içerisinde kullanılması ile oluşur. Şiirde ahengi sağlayan en önemli unsur, ölçüdür. Ancak ölçü olmadan da şiir yazılabilmektedir. Ölçü, kafiye, redif, asonans, aliterasyon vb. ahenk unsurlarını kullanmadan şiir yazmak kolay değildir. Ahenk unsurlarına başvurmadan şiir yazmaya çalışmak; çivi, tuğla vb. gibi araçlar olmadan ev yapmaya benzer. Şiiri düzyazıdan ayıran, şiiri şiir yapan da bu ahenk unsurlarıdır. Ahenk unsurlarını kullanmadan iyi bir şiir yazmak ustalık hatta dâhiliktir. I. metnin ölçü unsuruna bağlı biçimde yazıldığı ve ahengin daha sağlam olduğu görülmektedir. II. metinde ise ölçünün olmayışı nedeniyle kafiye ve redif unsurlarının daha etkili olduğu görülmektedir.

4. Birinci metnin kafiye ve rediflerini bulunuz. Bu unsurların şiirin ahengine katkısını belirtiniz.

  • Cevap:

VIII. Bent
Her şahsı harîm-i Hak’a mahrem mi sanırsın (a)
Her tâc giyen çulsuzu Edhem mi sanırsın (a)
“mi sanırsın”: Redif / -em: Tam Kafiye Dehri arasan binde bir âdem bulamazsın (b)

Âdem görünen harları âdem mi sanırsın (a)
“mi sanırsın: Redif / -em: Tam Kafiye Çok mukbili gördüm ki güler içi kan ağlar (c)
Handân görünen herkesi hurrem mi sanırsın (a)
“mi sanırsın”: Redif / -em: Tam Kafiye Bil illeti kıl sonra müdâvâta tasaddî (d)
Her merhemi her yâreye merhem mi sanırsın (a)

“mi sanırsın”: Redif / -em: Tam Kafiye Bir önceki soruda ahenkle ilgili açıklamalar yapıldığı için burada tekrar ahengin ne olduğu ile ilgili açıklamalara girilmeyebilir. Şiirde ahenk; ustaca kullanılan ses akışı, söyleyiş, ritim, ölçü ve her türlü ses benzerliğiyle sağlanır. Kafiye ve redif de ahengin en önemli unsurlarındandır.

11. Sınıf Meb Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 140 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2024 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!