Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 35

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 35 Cevapları Meb Yayınları‘na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Cevapları Sayfa 35

Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız. (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

Peyami Safa’nın Roman Karakterlerinin Psikolojik Çıkmazları

Dünya edebiyatında, kalıcı ve evrensel niteliğe sahip romanlar yazmanın yollarından biri de karakterlerinin iç dünyasını romana yansıtmaktan geçer. Dostoyevski, Emile Zola, Charles Dickens, Balzac, Goethe gibi romancılar bu özellikleriyle klasik olmayı başaran yazarlardan bazılarıdır. Roman karakterinin aykırı bir kişiliğe sahip olması onu tasvir etmeyi kolaylaştırarak ona tip özelliği kazandırır. Yazar, romandaki tip/karakterin ruhsal dünyasını okuyucuya tanıtarak, okuyucunun kendisini bu kişiyle özdeşleştirmesini sağlar. Peyami Safa da Türk edebiyatında Psikolojik Roman tarzının önemli temsilcilerinden biridir. Roman karakterlerinin iç dünyasını, etkili biçimde romana yansıtan sanatçının roman karakterlerinin bazıları gerek yaradılışları itibariyle, gerek aile yapılarıyla gerekse sahip oldukları çevre koşulları itibariyle gerçek dünyayla uyuşamayan ve hayatın kıyısında yaşayan kimselerdir. Karakterlerin çoğu yaşadıkları olaylardan dolayı, psikolojik çıkmaza sürüklenirler.

(…)
Türk edebiyatında, psikolojik roman tarzının güzel örneklerinden biri sayılan Dokuzuncu Hariciye Koğuşunda anlatıcı konumundaki yazar çocukluğundan beri ayaklarından rahatsızdır. Ameliyat olması gerektiğini öğrenen ve bir süre bu durumu ailesinden gizleyen anlatıcı/yazar sonunda tedavi olmak üzere hastaneye başvurur. Hastaneye giderken Erenköyde bulunan akrabaları Paşaya da uğraması gerekmektedir. Tedavi süresince konakta kalması gereken ve Paşaya kitap okuyan anlatıcı/ya- zar, bir süre sonra evin kızı Nüzhete âşık olmaktan kendini alamaz. Kendisinden dört yaş büyük olan kızın samimi davranışları bu aşkı daha da derinleştirir. Fakat Nüzhet’in annesi onu Doktor Ragıp’la evlendirmeye kararlıdır. Romanın sonunda rahatsızlığından dolayı acılar çeken yazara, hastanedeyken gelen kartta Paşanın rahatsızlandığı ve Nüzhet’in de Doktor Ragıp’la nikâhlanacağı bildirilmektedir. Acıları katmerleşen yazar hayal kırıklığına uğrar.

Romanda Peyami Safa’yla özdeşleştirilen anlatıcı, rahatsızlığının da etkisiyle roman boyunca psikolojik bunalımlar yaşar: “Bir ağaç altına oturdum ve hasta dizimin zaviyesini her vakitki itina ile ayarlayarak bacağımı uzattım. Bu zavallı uzvumun talihine ait hiçbir şey düşünmek istemiyordum, şuurumun hastalığım üstüne boşaltacağı aydınlıktan kaçmak için ruhumun daha karanlık ve izbe hatlarına kendimi atıyor, daha korkunç ve karışık hayallere dalıyordum.”

Romanın bu bölümünde bacağından duyduğu rahatsızlık yazarı, ruhunun karanlıklarına doğru bir yolculuğa çıkarır ve yazar korkunç hayaller içinde psikolojik depresyonlar yaşar. Nüzhet’e âşık olduktan sonra da iç dünyasındaki karmaşıklıklar yüzünden kuşkularının esiri olur: “Nüzhet bana yalan söyledi. Ah ben ruhumun içindeki o ikinci ruhu bilirim, esrarı gören gözleriyle ve esrarı duyan kulaklarıyla her şeyi sezer ve bana sezdirir ve beni aldatamaz, ah, içim beni aldatmaz”

Dokuzuncu Hariciye Koğuşu’nun sonunda da anlatıcı/yazarın sıkıntıları devam eder. Bu sıkıntılar onu dünyadan usandıracak boyuttadır. Anlatıcı, ruhunun sıkıntılarını tavana, dünyaya yansıtır. O, artık ızdırap içinde kıvranan bir zavallıdır: “Dünyanın bütün tavanlarına lânet olsun. Arka üstü yatmaktan usandım. (…) Istırabın derinliklerine indikçe sevincimizi kaybetmek korkusu kalmadığı için, yeni bir sevinç başlıyor: Istırabın ilâcı ıstıraptır. İkisinin hâsıl-ı zarbı: Sevinç.”

(…)
Peyami Safa, Dünya edebiyatında önemli bir nitelik olan, roman karakterinin iç dünyasını yansıtma geleneğinin Türk edebiyatındaki temsilcilerinden biridir. Romanlarında ele aldığı karakterler genel…

  • Cevap: Bu sayfada herhangi bir soru bulunmamaktadır.

12. Sınıf Meb Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Beceri Temelli Etkinlik Kitabı Sayfa 35 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2024 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!