Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ordinat Yayınları

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Ordinat Yayınları Sayfa 243

“12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Sayfa 243 Ordinat Yayınları” ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Ordinat Yayınları Sayfa 243

Yapsınlar bunu şairlerimiz, hikâyecilerimiz, bunu yapmak için de gerçekçi olsunlar. Peki, ama yalnız bu yeryüzünün, yaşamanın güzelliğini göremeyenlere, sezemeyenlere midir sanatın yararlığı? Güneşi satan adam muradına erdi, hepimize güneşin güzelliğini anlattı, bizi hayatın biteviyeliğinden (monotonluğundan) kurtarabilir mi? Bugün düne benziyor, yarın bugüne benzeyecek. Çeşit çeşit güzellikler var yöremizde, güneş doğuyor, batıyor, yıldızlar parlıyor; karanlık, soğuk, kasırgalı gecelerin bir de bir tadı var, çiçekler açıldı, yarın solacak, hepsi ayrı bir duygu veriyor kişiye… iyi, hepsi iyi ama hep biteviyelik içinde geçen bu güzellikler bıktırıyor, biteviye olduğu için çirkinleşiyor. Biz o biteviyelikten kurtulamayacağımızı anlıyoruz da bir perişanlık duyuyoruz içimizde. Yalnız yaşlılar mı kapılıyor bu melale?..

Bu üzüntüden bizi yalnız hülya kurtarabilir. Ama hülyalar kurmak her kişinin elinden gelir mi sanırsınız? Gerçeğin güzelliklerini sezmek her kişiye vergi değildir de gerçekten silkinip kendine daha gönlünce bir acun kurmak her kişiye vergi midir? iyi bir dinleyin kendinizi. Hülyalarınız da günleriniz gibi hep birbirine benzemiyor mu? Çevrenizdeki gerçeğin biteviyeliğinden kurtulamadığınız gibi hülyalarınızın da biteviyeliğinden kurtulamıyorsunuz, onlar da sizin için gerçek sahibi, birer duvar olmuyor mu? Size yeni yeni hülyalar kurabilmeniz için yardım edilmesini istemez misiniz? Toplumda edebiyatın, sanatın böyle bir görevi de vardır. Gerçekçi sanat… Doğru, en üstünü belki o. Ama ötekinin, bizi olmayacak şeyler acununa, düşler acununa sürükleyip götüren, yalanlar söyleyen, masallar anlatan sanatın gerekliliğini de unutmayalım. Bizi, biteviyelik içinde sürüp giden hayattan silkindiğimiz sanısı vererek avutan edebiyatı da büsbütün küçümsemeyelim. Hülyaya çağırıyorum sizi, o acunda ne güzel şeyler var. Ama ben bir şair, bir hikâyeci değilim ki size onları anlatabileyim.

Fransız düşünürlerinden Jules Soury’yi (Jül Suri) bir gün yolda görmüşler; “Bütün masalları çürüttüm, yıktım. Masalsız kaldım… Bana masal verin, masal verin bana, masalsız yaşayamıyorum!” diye bağırıyor. Çıldırdı demişler onun için, belki de çılgınlıktan o gün kurtulmuştur.

Nurullah Ataç, Sözden Söze

Metinde Geçen Bazı Kelime ve Kelime Grupları

acun: Dünya, âlem. biteviye: Sürekli, daima.
gönenmek: Mutlu, mesut olmak, rahat bir hayat sürmek, sevinç duymak, sevinmek, abat olmak.

Metin ve Tür ile İlgili Açıklamalar

Deneme yazarı kendi kendisiyle konuşur ya da karşısında biri varmış da onunla dertleşiyormuş gibi yazar. Yazar anlattığını içtenlikle ele alır. Konu yazarın bilgisine, görgüsüne, duygusuna ve dünya görüşüne göre şekillenir. Bu nedenle yazarın geniş bir dünya görüşüne, zengin bir edebiyat, sanat ve felsefe kültürüne; açık, özgün ve sürükleyici bir anlatış özelliğine sahip olması bu türde başarılı örnekler vermesini sağlar. Bu tür özellikleri taşıyan yazarların denemeleri okurun genel kültürünü artırır, ona farklı bir dünyanın kapılarını açar, bilmediği düşünce ve duyguları tanıtır.

Türk edebiyatında deneme türü Tanzimat sonrasında Servetifünun Dönemi’nde karşımıza çıkar. ilk denemeciler arasında Ahmet Haşim, Ahmet Rasim, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Ruşen Eşref Ünaydın ve Falih Rıfkı Atay gibi sanatçılar vardır. Deneme 1940’tan sonra esas özelliklerini yansıtan ürünlerle karşımıza çıkar. Bu türde en başarılı örnekleri Nurullah Ataç, Suut Kemal Yetkin, Sabahattin Eyüboğlu ve Salâh Birsel, Hasan Âli Yücel, Ahmet Hamdi Tanpınar, Necip Fazıl Kısakürek, Mehmet Kaplan, Cemil Meriç, Sezai Karakoç, Melih Cevdet Anday, Oktay Akbal… vb. sanatçılar vermişlerdir.

Nurullah Ataç, bu denemesinde edebiyata bakış açısını ortaya koymaya çalışmıştır. Yazar, edebiyatta gerçekçi metinlerin daha faydalı olduğunu okura anlatmaya çalışmıştır. Bu metinde olduğu gibi denemede konu yönüyle bir sınır yoktur. Denemede konu aşk, ölüm, hürriyet, tabiat olabildiği gibi bilim, sanat, felsefe, sosyoloji gibi alanları ilgilendiren meseleler de olabilir.

  • Cevap: Bu sayfada soru bulunmamaktadır. 

12. Sınıf Ordinat Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 243 ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2024 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!