Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Anka Kuşu Yayınevi

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları Anka Yayınevi

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Anka Yayınevi Sayfa 74 ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları Anka Yayınevi

Şiirde biçim endişesi duyan bu şairlerde dize ve dil en önemli unsurlardır. Dilde saflaşma, sadeleşme görülür. Şiir dili, günlük dilin dışında, doğal görünüşlerin ruh hâlleriyle kaynaştırılmasıyla, simgelerle oluşturulmuş bir dildir. Saf şiiri benimseyen şairler, Fransa’da doğan sembolizm akımından etkilenmişlerdir. Şairlerin amacı, kendimize özgü sesi yakalayabilmek olduğundan halk şiirinden gelen hece ölçüsüyle modern şiiri birleştirmişlerdir. Şiirde ahenk; kafiye, redif, aliterasyon ve asonansla, ritim ise hece ölçüsüyle sağlanmıştır. Disiplinli çalışarak mükemmele varan bir şiir yazma amacı taşırlar.

Saf şiirde Ahmet Haşim ve Yahya Kemal öncü isimlerdir. Cumhuriyet Dönemi’nde saf şiirin temsilcileri şunlardır: Ahmet Hamdi Tanpınar, Cahit Sıtkı Tarancı, Ahmet Muhip Dıranas, Behçet Necatigil, Asaf Halet Çelebi, Necip Fazıl Kısakürek, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Sedat Umran ve Yedi Meşaleciler.


Metni Anlama ve Çözümleme

1. Kaldırımlar şiirinin temasını belirleyiniz.

  • Cevap: Yalnızlık teması ağır basmaktadır.

2. a) Kaldırımlar şiirindeki ahenk unsurlarını (ölçü, kafiye, redif, nakarat; ses, kelime ve kelime grubu tekrarı, ses akışı vb.) belirleyiniz.

  • Cevap: Kafiye ve rediflerle ahenk unsurları sağlanmış. Öz şiir anlayışını sürdüren bu şiir uyak, redif, ölçü, sözcük tekrarları, iç uyaklar asonans ve aliterasyon ile ahenk sağlanmıştır. Bu anlayışa göre şiir ahenk sanatıdır, dizelerde musiki hissedilmelidir.

1. Dörtlük
ortasında  -tasında
yürüyorum -rüyorum » -r+üyorum} –rü: tam uyak, +yorum: redif
noktasında -tasında » -ta+sında } –ta: tam uyak, +sında: redif
görüyorum  -rüyorum
2. Dörtlük
kapanık -anık
yıldırımlar  -ldırımlar» –ldırım+lar }-ldırım: zengin uyak, +lar: redif
uyanık  -anık » -a-nık }-a: yarım uyak, -nık: redif
kaldırımlar  -ldırımlar
3. Dörtlük
birikiyor  -ikiyor
devler  -evler » -ev+ler } –ev: tam uyak, +ler: redif
dikiyor  -ikiyor » -ik+iyor } –ik: tam uyak, +iyor: redif
evler  evler
4. Dörtlük
annesi  -esi
insandır  -sandır » -san+dır }-san: tam kafiye, +dır: redif
sesi  -esi » -es+i }-es: tam uyak, +i: redif
lisandır  -sandır

b) Şiirde kullanılan ahenk unsurlarının şiirin söyleyişine ve içeriğine katkısı nedir? Açıklayınız.

  • Cevap:  Şiirde kullanılan ahenk unsurları şiire derinlik ve anlam bakımından zenginlik katmaktadır. Ayrıca da ahenk unsurları şiire okunurluk katmaktadır.

KOŞMA 

Bülbül ne yatarsın bahar erişti
Ulu sular göl olduğu zamandır
Kat kat oldu gül yaprağa karıştı
Gene bülbül kul olduğu zamandır

Gene bahar oldu açıldı güller
Figana başladı gene bülbüller
Başka bir hal olup açtı sümbüller
Âşıkların del’olduğu zamandır.

3. a) Karacaoğlan’ın Koşma’sı ile Kaldırımlar şiirinin şekil yönünden ortak yönlerini belirleyiniz.

  • Cevap: İki şiirde dörtlüklerle yazılmış ikisi de hece ölçüsü kaleme alınmıştır. İkisinin de dili sade açık ve anlaşılır bir dildir.

b) İki şiir arasında şekil yönünden ortak özellikler bulunması Necip Fazıl Kısakürek’in şiirlerinde, şekil yönünden hangi gelenekten etkilendiğini gösterir?

  • Cevap: Halk edebiyatı ve özellikle aşık edebiyatı geleneğinden faydalandığını göstermektedir. Çünkü hem sade dil hem lirik anlatım hem de kullanılan naz

4. Aşağıdaki edebî sanatları metinden örnekleyerek açıklayınız. Açıklamayı noktalı alana yazınız.

  • Cevap:

Tekrir: Kaldırımlar, sokak ve ben kelimelerinin şiirde tekrar edilmesiyle tekrir sanatı yapılmıştır.

Aliterasyon: “k” sesinin şiirde sıkça kullanılmasıyla aliterasyon söz sanatı yapılmıştır.

Teşhis: Şu dizelelerde teşhis (kişileştirme) sanatı yapılmıştır.

“Evlerin bacasını kolluyor yıldırımlar”

“Biri benim, biri de serseri kaldırımlar”

“Ben bu kaldırımların emzirdiği çocuğum!”

Teşbih: Şu dizelerde teşbih sanatı yapılmıştır.

“Gözüne mil çekilmiş bir âmâ gibi evler.”

“İki yanımdan aksın, bir sel gibi fenerler.”

Mübalağa: “Sanıyorum, her sokak başını kesmiş devler…” dizelerinde mübalağa (abartma) sanatı yapılmıştır.

12. Sınıf Anka Yayınevi Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 74 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2024 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
3
angry
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!