Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Anka Kuşu Yayınevi

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları Anka Yayınevi

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Anka Yayınevi Sayfa 83 ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları Anka Yayınevi

Metin ve Türle İlgili Açıklamalar

Kerem Gibi, Nazım Hikmet’in 1929’da yayımlanan 835 Satır kitabında yer alan şiirlerinden biridir. Nazım Hikmet bu eserinde farklı biçim ve içerikte şiirler yazmış, toplumcu şiir anlayışını öne çıkarmıştır.
Toplumcu şiir: Toplumsal gerçekleri yansıtmayı, sorunlara çözümler üretmeyi amaçlayan bir şiir akımıdır. Türk edebiyatında toplumsal sorunlara yorumlar getiren, biçimde ve özde yenilikler yapan ilk sanatçı Nazım Hikmet’tir. Nazım Hikmet, şiirde ölçüyü atmış, Marksist felsefeyi savunmuş, serbest nazmın yaygınlaşmasını sağlamıştır. Dize anlayışını yıkmış ancak öze önem verdiği için gelenekten kopmamıştır.
Yirminci yüzyılın başlarında, neredeyse tüm dünyada eş zamanlı olarak gelişen siyasal ve toplumsal hareketlere bağlı olarak ortaya çıkan toplumsal gerçekçilik ya da sosyalist gerçekçilik adı verilen bu akım; şiirden edebiyatın ve sanatın her alanına kadar etkisini gösterir. Emekçilerin sorunlarını, emek-sermaye çelişkisini ve yaşamsal kaygılarını konu alan bu akım, “toplum için sanat” görüşünü temsil eder.
Şair, toplumun bir parçası olduğu için şiirlerini toplumsal bir kaygı ile yazar; şairin savunduğu bir görüş vardır, yani şiiri tezlidir. Toplumcu şairin dilinde, kalabalıkları harekete geçiren söylev üslubu vardır. Şair halkın temsilcisi gibi görünür. Bu akımda şiir diline yeni kavramlar girmiştir. Şiir, geniş kitlelere hitap etmek, onları harekete geçirmek için yazılmıştır. Toplumcu şiirin temsilcileri gelecekçilik (fütürizm) akımından etkilenmişlerdir. Rıfat Ilgaz, Attilâ İlhan, Hasan İzzettin Dinamo, Vedat Nedim Tör, Ercüment Behzat Lav bu anlayışın diğer temsilcileridir.
Gelecekçilik (Fütürizm): 20. yüzyılın başlarında İtalyan sanatçı Marinetti’nin öncülüğünde başlayan bu akımda sanatçılar; sanayi çağının dinamizmi, hızı, değişimi ve heyecanını sanata taşımayı amaçlarlar. Şiirde duygunun yerine makine, çark ve fabrika gürültülerini koymuşlardır. Geleneksel tema ve şekilleri bırakmış, edebiyatın durgun değil hareketli, barışçıl değil kavgacıl olmasını istemişlerdir. Savaşı övmüşler ve geçmişi kötülemişlerdir. Türk edebiyatında Nazım Hikmet, ünlü Rus şairi gelecekçi Mayakovski’den etkilenmiştir.


Metni Anlama ve Çözümleme

1. Kerem Gibi şiirinin temasını belirleyiniz.

  • Cevap:  Kerem Gibi şiirinin teması “toplumsal çağrı” dır.

2. “Hava kurşun gibi ağır” “Hava toprak gibi gebe” dizeleriyle anlatılmak istenen nedir?

  • Cevap: “Hava kurşun gibi ağır” ifadesi, gökyüzünün gri ve koyu bulutlarla kapalı olduğu anlarda kullanılan bir ifadedir.

3. Şairin “Ben yanmasam / sen yanmasan / biz yanmasak, / nasıl çıkar / karan- / -lıklar / aydın- / -lığa…” dizelerinde fedakârlığın ve dayanışma içinde olmanın önemi nasıl ifade edilmiştir?

  • Cevap:

Şiirde vurgulanan bir başka durum da şairin başka şiirlerde de vurguladığı “toplumun mutluluğu ve refahı için kendini feda etme” fikridir. Bu doğrultuda şair toplumun uyanması ve başkaldırması için çağrıda bulunuyor. Şairin bu çağrısı her ne kadar toplumda yerini bulmasa da şair bir gün bunun gerçekleşeceğine inanıyor.

Ben yanmasam

                sen yanmasan

                          biz yanmasak,

                          nasıl

                                çıkar

                                        karan-

                                               -lıklar

                                                   aydın-

                                                            -lığa

İnsanlığın aydınlanması için bazı aydınların çeşitli zorluk ve sıkıntılara katlanması gerekiyor.

4. Şiirde toplumcu şiirin görüşleri nasıl yansıtılmıştır? Açıklayınız.

  • Cevap:

Şiir tezlidir, savunulan bir görüş vardır ve bu görüş kendini şiirde belli eder.
Şair, toplumun bir parçası olduğu için şiirlerini toplumsal bir kaygı ile yazmalıdır.
Şair ancak toplum şiirleri yazarak kendini geliştirebilir. Bireysellikten önce kolektiflik vardır.
Dilin harekete geçiren gücünden, etkisinden yararlanılmıştır.
Söylev üslubundan yararlanılmıştır.
Geniş kitlelere hitap etmek, onları harekete geçirmek için yazılmıştır.
Şiirde biçimden çok içeriğe önem vermişler bu sebeple de ölçüsüz, kafiyesiz şiirler yazmışlardır.
Gelecekçilik (Fütürizm) akımından etkilenmişlerdir.

5. a) Kerem Gibi şiirinde ölçü ve kafiye kullanılmamasına rağmen güçlü bir ahenk vardır. Şair, ahengi hangi yollarla sağlamıştır? Belirleyiniz.

  • Cevap:

Redif : Yoktur.
Kafiye : Yoktur.
Aliterasyon : b, ğ, k, d
Asonans : a
Ses akışı : Ses benzerlikleriyle sağlanan bir akış.
Söyleyiş : Temanın etrafında vurgu ve tonlama.
Ritim : Söyleyişin sağladığı bir ritim vardır.
Ölçü : Serbest

b) Şiirde dizelerin sıralanışı ile içerik arasında nasıl bir ilişki kurulabilir?

  • Cevap:

c) Şiirde dizelerin merdiven şeklinde dizilişi, şiirin okunuşunu nasıl etkilemiştir?

  • Cevap:

6. Şiirin adıyla Kerem ile Aslı hikâyesi arasındaki ilgiyi açıklayınız.

  • Cevap:

7. “Yüreklerin kulakları sağır” dizesinde yapılan edebî sanatı açıklayınız.

  • Cevap:

12. Sınıf Anka Yayınevi Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 83 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2024 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
3
unlike
1
confused
0
happy
0
clap
0
love
0
sad
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!