Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Tekrar Testleri

9. Sınıf Tekrar Testleri Türk Dili ve Edebiyatı 6. Ünite Cevapları

9. Sınıf Tekrar Testleri Türk Dili ve Edebiyatı 6. Ünite Cevapları Meb Yayınları‘na ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

9. Sınıf Tekrar Testleri Türk Dili ve Edebiyatı 6. Ünite Cevapları

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Tekrar Testleri 6. Ünite Çözümleri Sayfa 20

1. Kösem : (Yumuşak ama buyururcasına) Ver mührünü sadrazamına, yavrum, büyükvaliden söylüyor sana. Turhan : (İster istemez) Büyükvalidenin dediğini yap, oğlum.
(Murat, Mehmet’in uzattığı mührü alıp öperek çekilir.)
Kösem : (Gezinerek) Rahmetli Sultan Ahmet’in başkadını ve rahmetli Sultan Murat’la Sultan İbrahim’in valideleri olarak devlete hizmetten sonra Eski Saray’a yol göründü bize, çok şükür. Çok şükür, torunumuzun dahi devletini görmek nasip oldu bize.
Bu parçanın alındığı eser aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?

A) Recep Bilginer
D) Turan Oflazoğlu
B) Güngör Dilmen
C) Turgut Özakman
E) Vedat Nedim Tör

  • Cevap: D

2. Biçim ve içerik özellikleri dikkate alındığında numaralanmış parçaların aşağıdaki tiyatro türlerinden hangilerine örnek oldukları söylenebilir?

A) Dram Komedi
B) Trajedi Komedi
C) Trajedi Dram
D) Dram Trajedi
E) Komedi Dram

  • Cevap: B

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Tekrar Testleri 6. Ünite Çözümleri Sayfa 21

3.
I. Özcan: (Sevinçle) Eyvallah ağabey.
II. Nihat: Anam… (Mutfağa yürür, öper.) Açlıktan ölüyorum. Oh! Bugün çok keyifliyim.
III. Safiye: Tabi oğlum, çalışmak insanın içini açar.
IV. Nihat tim.: İlgisi bile yok. Bir sazan balığı, bir kırlangıç, bir yonca tarlası gibi mutluyum. Çünkü bugün istifa et-
V. Safiye: (Bir tabureye çöker.) Neden?
Numaralanmış ifadelerden hangisinde yazım yanlışı vardır?

A) I
B) II
C) III
D) IV
E) V

  • Cevap: C

4. Haydi haydi, insanı bunak yerine koymayın. İşte altı, yedi, sekiz… Üç saat tabii… Ömrümde işitmedim bayram sabahı eve geç gelmeyi. Bizim bildiğimiz insan; namazını kılar, konu komşu ile bayramlaşır, helalleşir, çıkar gelir evine. Değil mi ama Pervin?
Dün arifeydi değil mi anne? Ama bugünün bayram olduğunu bilmiyordum.
Hiç sevmem bayramı, istemem. Gelen, giden, yorgunluk, masraf, ooo! Bizim dernek başkanı da aynı düşüncede. Hiç telaş etmeyin, bilmezlikten gelelim yine rahat ederiz.
Bayramlar, bana öyle geliyor ki yıldan yıla da olsa insanları birbirine ilmikler, düğümler.
Gülerek) Vallahi çok melankoliksin büyükbaba!
O sözü aynen iade ederim edepsiz! Biz büyüklerimize “sen” diyemezdik, sen kalkmış bana resmen, alenen alkolik diyorsun.
Bari bu pazar olsun dinlenseydin.
Deli misin? Bu seferki iş senin aklının alamayacağı kadar önemli. İnsanın eline ömründe iki kere böyle fırsat geçse kral olur be. Anlıyor musun? Milyon yatıyor bu işte, milyon. Göreceksin Safiye, bu sefer her şey değişecek. Öbürleri gibi değil. İnan bana lamı cimi yok yapacağım.
Bilirim, sen aklına bir şey koydun mu yaparsın.
Anlayacaksın. Daha insanları tanımadın sen. Toysun. İnsan toyken idealist olur, toy olduğu için de idealinde başarılı olamaz. Meselenin can damarı bu.
Ben mağlup olmayacağım. Yemin ederim ki mağlup olmayacağım.
Senin sersemliğin üç kilometre uzaktan belli oluyor.
Bir gün başardık diye çıkageldiğim zaman suratını görmek isterim.
Ben de senin.
Baba
Numaralanmış parçalarla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) I. parçada büyükanne baskın bir biçimde geleneğin temsilciliğini yapmaktadır.
B) II. parçadaki diyaloglarda kuşak çatışması açık bir şekilde görülmektedir.
C) III. parçada diyalog, yanlış anlamadan doğan söz komiğini örneklemektedir.
D) IV. parçada kahramanların, yaşamın zorlukları karşısındaki durumları anlatılmaktadır.
E) V. parçada kahramanlar arasında fikir uyuşmazlığı söz konusudur.

  • Cevap: D

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Tekrar Testleri 6. Ünite Çözümleri Sayfa 22

5. Aşağıdakilerin hangisinde yer-yön zarfı kullanılmıştır?

A) Mülakat salonundan beni çağırdılar, girdim içeri.
B) Nesrin, oturduğu yerden hemen onun koluna yapıştı.
C) Eskiden boş olduğum vakit şiir tecrübe ederdim.
D) Çığlık çığlığa koşuşan çocuklar son derece güzeldi.
E) Biz baba oğul çarpılmış gibi evden çıktık.

  • Cevap: A

6. Düşümde bağrımdan biten bir ağaç hızla yükseliyordu gökyüzüne. Bu cümledeki durum zarfı aşağıdakilerden hangisidir?

A) bağrımdan
B) biten
C) bir
D) hızla
E) gökyüzüne

  • Cevap: D

7. Romanın, bir adada yıllarca tek başına yaşayan bir maceracının öyküsünü bu derece gerçekçi bir dille nasıl anlattığını roman bitince daha iyi anlıyorsunuz. Bu cümlede aşağıdaki zarf türlerinden hangisi yoktur?

A) Miktar
B) Durum
C) Soru
D) Zaman
E) Yer-yön

  • Cevap: E

8.
• Oynanacak oyunun metni, kurgusu.
• Oyunun yönetilmesinden sorumlu kişi veya kişiler.
• Tiyatro sahnesinin arkasında bulunan kısım, sahne arkası.
• Tiyatro ve sinemada yedek rol oyuncusu.
Aşağıdaki terimler verilen tanımlarla eşleştirildiğinde hangisi dışta kalır?

A) Reji
B) Dublör
C) Senaryo
D) Kulis
E) Aktör

  • Cevap: E

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Tekrar Testleri 6. Ünite Çözümleri Sayfa 23

9. Moliere yaşadığı dönemdeki burjuva sınıfın yaşam tarzını, kişiliklerini en iyi şekilde hicveden ve komedi ile harmanladığı bu eserleri tiyatro sahnesine taşıyan bir yazardır. Sahip olduğu sivri dil ve yetenekli kalemi ile komedyanın önde gelen ismi olmayı başarmıştır. En ünlü oyunlarından biri olan Cimri, yazıldığı döneme ve bugüne damgasını vurmuş ünlü bir hiciv örneğidir. Moliere’in beş perdelik komedisi, zengin bir burjuva olan cimri Harpagon’un etrafında şekillenir. Moliere, eserinde 17. yüzyıl Paris burjuvazisini ele alır. Paraya her şeyin üstünde bir değer atfeden, parayı yaşamının merkezine yerleştirip bütün insani değerleri hiçe sayan, kendisine yabancılaşan bu insanları başarılı bir şekilde ortaya koyar. Para yüzünden özgürlüğünü kaybeden ve tamamen para etrafında şekillenen toplumsal ilişkileri komedi ile harmanlayarak bizlerin gözü önüne koyar. Bu eserin hâlâ ünlü olmasındaki asıl sebep de bence tam burası, yani evrensel olması.
Bu parçadan Moliere ile ilgili,
I. Kendini toplumun üstünde gören elit sınıfı eleştirdiği,
II. Dönemin dinî kurumları tarafından hoş karşılanmadığı,
III. Çok farklı kesimlere hitap etmeye çalıştığı,
IV. Eleştiriye mizahı katık ettiği
yargılarından hangilerine ulaşılamaz?

A) Yalnız II
B) Yalnız III
C) I ve II
D) II ve III
E) III ve IV

  • Cevap: D

10. Aşağıda Yavuz Selim adlı tiyatro eserinden bir kesit verilmiştir.
I. Yeniçeri : Nicedir ayrıyız Anadolu’nun kutlu toprağından; Arap diyarında, Suriye’de yol alırken…
II. Yeniçeri : Duyduk ki Mısır Sultanı Kansu Gavri ordusuyla karşılamaya çıkmış bizi.
III. Yeniçeri : Sizin anlayacağınız, İran seferinde olduğu gibi savaşacak düşman aramak zorunda değiliz.
IV. Yeniçeri : Mısır ordusu Mercidabık’ta savaş düzenine girmiş. Bakalım az sonra ne gösterecek devran. Bu parçada geçen altı çizili kelimelerin anlamını Selen şöyle tahmin etmiştir:
nice: Uzun süreden beri.
kutlu: Uğurlu.
karşılamak: Denk gelmek.
aramak: Birini veya bir şeyi bulmaya çalışmak.
düzen: Belli yöntem, ilke veya yasalara göre kurulmuş olan durum, uyum, nizam, sistem.
Buna göre, Selen hangi kelimenin anlamını yanlış tahmin etmiştir?

A) nice
B) kutlu
C) karşılamak
D) aramak
E) düzen

  • Cevap: C

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Tekrar Testleri 6. Ünite Çözümleri Sayfa 24

11. Olayların ve insanların gülünç yanlarını ortaya koyan oyun türüne komedya denir. İnsanların, olaylar karşısında verdiği tepkilerin ve duygularının tarihsel süreç içinde güncel yaşama yansıması, komedyanın kaynağıdır. Komedyalar, işledikleri konuya göre karakter komedyası, töre komedyası ve entrika komedyası olmak üzere üç gruba ayrılır. Buna göre aşağıdaki komedyalar türlerine göre ikişerli gruplandırdığında hangisi dışta kalır?

A) Venedik Taciri
B) Scapin’in Dolapları
C) Eşek Arıları
D) Gülünç Kibarlar
E) Tartüffe

  • Cevap: C

12. BİR ADAM YARATMAK
Hüsrev : Mansur, çok fenayım. Düşüyorum. (Mansur, dehşet içinde tekrar Hüsrev’e döner.)
Hüsrev : Dipsiz bir uçuruma sarkıyorum. Yakalayabildiğim bir iki ot tutuyor beni. Bu otlar sökülüyor. Yumuşak toprağın
içinden kökleriyle beraber geliyor. Düşüyorum.
Hüsrev : Âlemin maskarası oldum. Kaldırımlar üstünde can çekişiyorum. Genç, ihtiyar etrafımda halkalanmış.
Herkes beni seyrediyor. Herkes parmağının ucu ile beni gösteriyor. (Parmağını uzatarak meçhul birini gösterir.) İşte yazdığını yaşayan adam! (Eli kaskatı düşer.) Beni bu gülünç kadere insan iradesi sokma- malı. Tepemde başka bir irade var. Onu bir kanat gölgesi gibi üzerimde duyuyorum. Fakat elimle tutamıyorum. O böyle istiyor.
Mansur : Ne söyleyeyim? Bilmem ki ne söyleyeyim? Sana kimse yardım edemez. Sana kendinden başka kimse deva bulamaz.
Hüsrev : (Yerinden doğrularak) Mansur! Âlemden gizli tek bir sırrım kaldı. İçimdeki kıyamet! Kimse bir şey bilmiyor.
Bakma kıvranışlarıma! Bakma ağzımın dikişlerinden sızan hırıltılara! Bakma beni çıldırıyor sanmalarına! (…) Söylesem de bir şey anlaşılmaz. (Bir hayalet gibi dimdik ayakta kalır.) Mansur! O benim meğer kurbanımmış. Gafletimin değil en ahmak tarafımın, sanatımın kurbanı! Eserimi niçin yazdım? Onu öldürmek için mi? Onu niçin öldürdüm? Eserimi yazdığım için mi?
NECİP FAZIL KISAKÜREK
Necip Fazıl Kısakürek (1905-1983), Cumhuriyet Dönemi şair ve yazarlarındandır. Şiir, oyun, hikâye, inceleme, anı türlerinde eserler vermiştir. Sanatçı aynı zamanda bir fikir adamıdır. 1928’de yayımlanan Kaldırımlar şiiri büyük ilgi görmüş, “Kaldırımlar şairi” olarak tanınmıştır. 1930’lardan itibaren İslami değerlere dayalı mistik şiirler yazmıştır. Sağlam bir dille modern insanın bunalımlarını eserlerinde işlemiştir. Oyunlarında aydın ve kentli insanların buhranlarını kendi yaşamından yola çıkarak canlı bir şekilde sahnelenmeye değer nitelikte kaleme alması ise yazarın başka önemli bir yönüdür. Etkili bir teknikle korku, kaygı, bunalım, arayış temalarında oyunlar yazmıştır. Sanatçının Kaldırımlar, Çile, Ben ve Ötesi, Örümcek Ağı adında şiir kitapları; Aynadaki Yalan, Kafa Kâğıdı adında romanları; Tohum, Bir Adam Yaratmak, Reis Bey adında oyunları vardır.
Necip Fazıl Kısakürek’in Bir Adam Yaratmak adlı eseri ve biyografisinden hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A) Sanat eserlerinin niteliğini belirleyen sanatçının deneyimidir.
B) Bir sanatçı, tiyatro eserine kendi yaşamından izleri yansıtabilir.
C) Birçok türde esere imza atan sanatçılar daha kalıcı olmaktadır.
D) Farklı edebî türlerde eser veren sanatçıların oyunları daha başarılıdır.
E) Bireyin buhranlarını edebî eserlerde işlemek bir gelenektir.

  • Cevap: B

9. Sınıf Tekrar Testleri Türk Dili ve Edebiyatı 6. Ünite Çözümleri ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2024 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!