Kitap Cevapları TIKLA
Soru Sor TIKLA
11. Sınıf Meb Yayınları Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi Ders Kitabı Cevapları

Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 126

Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi Ders Kitabı Sayfa 126 Cevapları Meb Yayınları ulaşabilmek ve dersinizi kolayca yapabilmek için aşağıdaki yayınımızı mutlaka inceleyiniz.

Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 126

İlk Türk devletlerinde insanların gerek kendi aralarındaki ilişkilerini ve gerekse devletle olan ilişkilerini düzenleyen, yazılı olamayan fakat herkesin bildiği ve kabullendiği töre (yasa, yol) denilen kurallar vardı. Yöneticilerle yönetilenler arasında da görev ve sorumluluklar açısından yazılı olmayan ve adına tüz denilen bir tür sözlü anlaşma mevcuttu. Töre, geçerli olan tek değerdi. İlk Türk devletlerinde devlet mahkemelerine yargu, mahkeme görevlilerine yargan denilmekteydi. Türklerde devlet doğruluk ve adalet üzerine kurulmuştur. İslamiyet’in kabulü ile birlikte Türklerin hukuk sistemi de değişmeye başlamış, bu değişimin yanında, İslami kurallara aykırı olmamak üzere eski Türk töresi de devam etmiştir.

Türk İslam devletlerinde hukuk, şerî ve örfî olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Şerî hukukun kaynakları Kur’an-ı Kerim, Sünnet, İcma ve Kıyas’tır. Örfî hukuk kuralları ise eski Türklerden gelen törelerden oluşmuştur. Türk İslam devletlerinde şerî davalara kadı, örfî davalara da emir-i dâd bakardı. Türk İslam devletlerinde en üst mahkeme Divan-ı Mezâlim’di. Divan-ı Mezâlim, yargı görevinin dışında siyasi ve ekonomik alanlarda da birtakım görevleri yerine getirirdi. Osmanlı Devleti, kendisinden önceki Türk ve İslam devletlerinden birçok kurum ve kuruluşu örnek alarak bir devlet geleneği oluşturmuş, hüküm sürdüğü coğrafyadan dolayı bu gelenek ve göreneklere yenileri eklenmiştir. Osmanlı Hukuku üç temel yapı üzerine kurulmuştur. Bunlar; İslam hukuku, örfî hukuk ve fethedilen yerlerde uygulanan kanunlar. Osmanlı’da hukuku düzenleme yetkisi padişaha aitti. Padişah, İslam hukukunun temel prensiplerine aykırı olmamak şartıyla istediği idari, askerî ve mali konularda kanun koyabilirdi. Şeyhülislam, kadıasker, ulema ve nişancı, kanun koyma konusunda padişaha yardımcı olurlardı.

İlk Türk İslam devletlerinde olduğu gibi Osmanlı Devleti’nde de davalara kadılar bakardı. Osmanlı’daki en üst mahkeme ise Divan-ı Hümayun’du. Osmanlı Devleti, uzun bir süre din, dil, mezhep ve ırk bakımından birbirinden çok farklı milletleri barış ve huzur içerisinde idare etmeyi adalet anlayışı sayesinde başarmıştır. Tanzimat Fermanı’nın ilanı ile ilk defa bir padişah, kendi haklarını kanun ile sınırlandırmıştır. 23 Aralık 1876 tarihinde II. Abdülhamit tarafından ilân edilen Kanun-i Esasi ile birlikte, Osmanlı Devleti’nin yönetim şekli parlamenter bir monarşiye dönüşmüştür. Tanzimat Dönemi’nde geleneksel Osmanlı hukuk sisteminde bir kısım değişiklikler olmaya başlamıştır. Bu döneme kadar uyuşmazlıkların çözümü şerî mahkemeler tarafından yapılırken, Tanzimat Dönemi’nde Batı hukuku anlayışı da kabul edilmiştir. Bu nedenle Batı hukuku anlayışla hizmet edecek yeni mahkemeler de kurulmuştur.

Cumhuriyet’in ilân edilmesiyle birlikte her alanda köklü ve yapısal düzenlemelere hız verilmiş, hukuk sisteminde de köklü değişikliklere gidilmiştir. Mustafa Kemal Paşa, 5 Kasım 1925 tarihinde Ankara Hukuk Mektebi’nin açılışında yaptığı konuşmada; “Eski hayat kuralları ve eski hukuk sistemi yerine, yeni hayat kuralları ve yeni hukuk sistemini ele alarak esaslı ve temelli değişiklikler yapmak teşebbüsündeyiz.” demiş ve yapılacak değişikliklere vurgu yapmıştır.
1921 Anayasası Millî Mücadele Dönemi’nde hazırlandığı için bu Anayasa’da temel hak ve özgürlüklere değinilmemiş, 1924 Anayasası’nda ise temel hak ve hürriyetler genişletilmiştir. 1961 Anayasası’nda toplumsal ve ekonomik haklar kapsamlı bir biçimde yer almış, bireysel özgürlükler ön plana çıkarılmıştır. 1961 Anayasası ile 1982 Anayasası karşılaştırıldığı zaman, olağanüstü hâllerde temel hak ve hürriyetlerin sınırlandırılması konusunda yürütmeyi güçlendiren ilkelerin 1982 Anayasası’nda ön plana çıktığı görülür.

  • Cevap: Bu sayfada herhangi bir soru bulunmamaktadır.

Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 126 Cevabı ile ilgili aşağıda bulunan emojileri kullanarak duygularınızı belirtebilir aynı zamanda sosyal medyada paylaşarak bizlere katkıda bulunabilirsiniz.

2024 Ders Kitabı Cevapları
🙂 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER, PAYLAŞ!
0
happy
0
clap
0
love
0
confused
0
sad
0
unlike
0
angry

Bir yanıt yazın

**Yorumun incelendikten sonra yayımlanacak!