Üçüncü Tekil Kişi Müşahit Gözlemci Figür Bakış Açısı
Üçüncü Tekil Kişili (O Anlatıcı/ Müşahit Anlatıcı/ Gözlemci Figür) Bakış Açısı
Üçüncü Tekil Kişi Müşahit Gözlemci Figür Bakış Açısı
- Üçüncü tekil kişili anlatımda anlatıcı kurmaca metnin içinden gözlemci bir figürdür. Bu bakımdan, üçüncü tekil kişili bakış açısı, “müşahit (gözlemci) anlatıcı” adını da alır.
- Buna göre üçüncü tekil anlatıcının gözlemci figür konumunda olduğu metinlerde şu özellikler görülür: Gözlemci figür (müşahit anlatıcı), kurmaca yapının içinde yer alan anlatıcıdır. Kurmaca metindeki olay(lar)ı gözlemler, anlatılanların iyi anlaşılması için, kendi kültür düzeyine, mizaç yapısına uygun bir yaklaşımla olay veya kişileri anlatır. Okur, kişileri veya olayları onun bakış açısından süzerek anlamaya çalışır.
- Örneğin kurma- canın asıl kahramanını gözlemci figürün bakış açısından öğreniriz.
Peyami Safa’nın Cananı3. kişili (gözlemcifigürün) bakış açısıyla kaleme alınmıştır.
ÖRNEK
Evvela senin bu Canan a aşkını anlamıyorum. Bir kadın harikulâde güzel olabilir, fakat sevilmesi için bu mühim bir sebep değildir. Zaten Canan kim? Üç yaşındayken AdapazarTndan alınmış, satılığa çıkarılmış bir Çerkez kızı. Saraya getirilmiş, on on iki yaşma kadar büyütülmüş. Sonra kadınefendi, kızın güzelliğinden kuşkulanmış, onu Şakir Bey in evine yollamış. Renknaz Hanım da şefkatli bir kadın. Cananı atmamış, satmamış, dövmemiş, kızı gibi yetiştirmiş. Buraya kadar her şey iyi. Sonra iş değişiyor. Canan, Kâzım Bey isminde bir binbaşıyla evleniyor. Balkan Harbi nde Edirne’ye gidiyorlar. Rumeli’yi dolaşıyorlar. Sonra tekrar orada senelerce yaşıyorlar. Fakat Canan binbaşıyla oturmuyor, boşanıp geliyor.