Encümen-i Daniş Hakkında Bilgi
Encümen-i Daniş Hakkında Bilgi
Encümen-i Daniş Nedir
Encümen-i Daniş Kısaca
Yenileşme sürecinde önemli bir başlık olan eğitim faaliyetlerine, II. Mahmud döneminde oldukça önem verilmiştir. “1839’dan Reşid Paşa’nın ikinci sadrazamlık tarihine (1848) kadar olan zaman içinde” (Tanpınar, 1988: 143) II. Mahmud döneminin eğitim politikası geliştirilerek devam edilir.
Maarif-i Umumiye nezareti oluşturulduktan sonra Tıbbiye’ye önem verilir, rüştiyelerin sayısı çoğaltılır. Reşid Paşa’nın ikinci sadrazamlık döneminde eğitim ve kültür işlerine hız verilir. Bu çalışmalardan biri de Encümen-i Dâniş’in kurulmasıdır. Encümen-i Dâniş, “resmi şekilde açılması öteden beri ön safta düşünülen ve hatta binası hazırlandığı halde uzun zaman yine açılmayan Darülfünun’da okutulacak dersler için lazım olan kitapların bir an evvel yazdırılmasını temin maksadıyla kurulmuş bir müessese idi.” (Tanpınar, 1988: 144)
İlim ve fikir noktasında Avrupa devletleriyle bağlantımızı sağlayacak olan bu oluşum, Padişahın da katıldığı bir törende Reşid Paşa’nın konuşmasıyla açıldı. Bu topluluk şunlardan oluşmaktaydı:
Osmanlı Âlimleri: Ahmet Cevdet Paşa, Ahmet Vefik Paşa, Sami Paşa, Su- bhi Paşa, İzzet Efendi, Behçet Molla, Abdülhak Molla, Hayrullah Efendi, Feth Mehmed Ali Efendi.
Yabancılar: Tarihçi Hammer, lügat sahibi Redhouse, Macar Bianchi Azınlıklar: Vasilaki, Ermeni Legofeti
Encümen-i Dâniş dönemin siyasi iktidarsızlığından kaynaklanan kabine değişiklikleri nedeniyle 11 yıllık bir çalışma süresinden sonra dağıtıldı.
Encümen-i Dâniş 11 yıllık çalışma sürecinde, Ahmet Cevdet Paşa’nın Cevdet Tarihi, Kahire’de Mehmet Ali Paşa zamanında bastırılan Tarih-i Katerina, İbn-i Haldun Tercümesi, Napoleon’un son muharebeleri hakkında Beyanü’l-esfar, Ab- dülhak Molla tarafından tercüme edilen Buffon’a ait Tarih-i tabiî, Fuad ve Cevdet Paşa’mn birlikte hazırladıkları Kavâid-i Osmaniye gibi birçok eseri kültürümüze kazandırarak önemli bir görevi yerine getirmiştir.